Köpvillkor


Innehåll

1. Allmänna villkor

Sportics är en webbutik som drivs av Gymstick International Oy, där Gymstick International Oy (företags-ID 1799954-3) agerar som säljare. Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor utan föregående meddelande. För varje beställning gäller de villkor som är giltiga när beställningen läggs. Säljaren är inte ansvarig för direkta eller indirekta skador på produkter eller kunder som orsakas av force majeure situationer. Force majeure anses vara en oförutsedd och onormal omständighet eller förändring av omständigheter utanför parternas kontroll och påverkningsmöjligheter. Säljaren är skyldig att informera kunden om force majeure situationer snarast möjligt.

Vi hänvisar till  konsumentköplagen (SFS nr: 2022:260). Om kunden är ett företag gäller andra avtalade köpvillkor eller lagen om internationella köp.

2. Parter

Med kund avses den person som lägger en beställning i webbutiken. Kunden anses bli kund när hen har:

  • accepterat dessa villkor och lagt en beställning genom att bekräfta beställningen
  • betalat sin beställning på sättet som hen valt eller bekräftat ordern enligt anvisningar som angetts

Säljaren är Gymstick international Ltd ("Sportics"). Säljarens kontaktuppgifter anges nedan. Sportics förbehåller sig rätten att välja sina kunder.

Säljarens kontaktuppgifter

  • Gymstick international Oy
  • TIN 1799954-3
  • Ratavartijankatu 11, 15170 Lahti Finland

3. Beställning

När din beställning är färdig bekräftar vi den genom att skicka en orderbekräftelse till e-postadressen du angett. Gå igenom orderbekräftelsen för att se att den stämmer med beställningen du gjort. Om ordern består av flera produkter kan de skickas vid olika tidpunkter beroende på produktens tillgänglighet. Vi försöker alltid ange tillgänglighet på produktinformationen så noggrant som möjligt enligt den information vi har vid varje tidpunkt. Om ordern innehåller förbeställda produkter kommer de att skickas enligt beräknad tillgänglighet som angetts på produktinformationen och eventuellt som separat leverans.

Vi förbehåller oss rätten att avboka eller ändra en order om den beställda produkten är slutsåld. Om en produkt inte finns i lager meddelar vi dig omgående. I sådana fall strävar vi efter att erbjuda en liknande produkt som ersättning. Du kan acceptera vårt erbjudande eller neka det helt eller delvist.

I händelse av ett betydande skriv- eller tryckfel i en annons eller på webbutiken förbehåller vi oss rätten att ensidigt avboka din order. Detta gäller även beställningar som bekräftats med orderbekräftelse som kunden mottagit. Sportics har möjlighet att göra ändringar i beställningar fram till dess att varorna skickats från vårt lager.

4. Produkter & priser

Alla priser anges med moms. Avgifter som tilläggs är leveranspris enligt det leveranssätt som kunden valt och eventuella avgifter för betalningssätt. Alla dessa avgifter anges innan kunden godkänner ordern. Produkterna säljs till de priser, leveransavgifter och betalningssätt som gäller i webbutiken vid beställningstidpunkt förutom i fall där det finns ett tydligt fel i prissättningen. Säljaren förbehåller sig rätten att begränsa eller vägra sälja produkter i exceptionellt stora mängder eller på grund av ett prisfel.

Returer på grund av felaktig information på produktinformationen skall anmälas till Sportics omgående efter mottagandet av beställningen. Sportics ansvarar inte för information eller löften som ges på tillverkarens websida. Produktbilder kan skilja sig från den produkt som erbjuds. Produktbilder kan visa en sammansättning av produkter som inte ingår i den produkt som säljs.

5. Betalningsmetoder

Sportics erbjuder Klarna Checkout betalningstjänster: bankbetalning, kortbetalning, faktura eller delbetalning. Kunden ser alla tillgängliga betalningssätt på beställningsformen. Kunden ombeds ange sina kontaktuppgifter samt telefonnummer som är förutsättning för betalning. Vissa betalningsmetoder kräver dessutom någon slags identifiering av personuppgifter. Det valda betalningssättet avgör eventuella tilläggsavgifter för betalningsmetoden. Det slutliga priset visas innan ordern godkänns.

Väljer du Klarna faktura eller delbetalning skall du ange ditt personnummer. Klarna kontrollerar kundens kreditvärdighet vid köptillfället, vilket ibland kan innebära kreditkontrollering via ett kreditupplysningsföretag. Klarna fastställer kreditvärdighet utifrån tre faktorer 1.) tidigare betalningshistorik med Klarna, 2.) köpets belopp, 3.) extern information från en kreditupplysningstjänst. Om faktura inte är möjlig kan du fortfarande använda andra betalningssätt som Klarna erbjuder.

För mer information om alternativa betalningssätt besök gärna Klarnas webbsida.

6. Leveransmetoder

Efter kundens betalning och bekräftning av ordern tar det i genomsnitt 1-2 arbetsdagar att din beställning behandlas. Därtill tar leveransen i normala fall 1-3 arbetsdagar. Leveranstiden påverkas dock mycket av vår leveranspartner och destinationen av försändelsen. Leveranstiden varierar också beroende på leveranssättet man valt eller produkt man beställt. Vårt mål är att beställningar som kommer in senast kl. 12.00 på vardagar skickas ut samma dag. Beställningar som kommer in efter kl. 14.00, under veckoslutet eller helgdagar åker ut nästa arbetsdag. Leveranstiden som anges på webbutiken är en beräknad genomsnittlig leveranstid, men hänsyn skall alltid tas till föränderliga faktorer såsom ändringar i transportörens leveransrutter osv. Vi förbehåller oss rätten att ändra noggrannheten i leveransuppskattningen samt ändra beräknad leveranstid.

Vi levererar ordern med den leveransmetod som du valt. Tillgängliga leveranssätt anges i kassan innan beställningen godkänns. Vi förbehåller oss rätten att ändra leveranssätt om vi anser att det förbättrar tjänsten eller om den valda leveransmetoden inte kan användas för att leverera beställningen. Vi är inte ansvariga för eventuella ändringar som transportföretaget gör i leveransen, som till exempel ändring av paketbox till ett ombud.

Vi ansvarar för skador på produkter under transporten tills beställningen har levererats och kontrollen har överförts till kunden. Observera att i gods- och paketleveranser övergår risken för skador till kunden efter att leveransen har överlämnats, och kunden ansvarar för flyttning av leveransen till hemmet från trottoaren eller tomtgränsen. Kunden skall också vara närvarande för att ta emot beställningen.

Om kunden har beställt produkten med inbärning eller montering ansvarar kunden för skyddning av trappor, golv, dörr, dörrkarmar, väggar och eventuellt andra delar av bostaden. Monteringsområdet skall också vara rent och passande för monteringsarbete. Om montören måste utföra andra ärenden som inte har direkt koppling med monteringsarbetet, anpassas en timtaxa på 600 kr (inkl. moms 25 %) enligt vår prislista med minimiavgift på 1/2 timme. Av säkerhetsskäl måste föraren/montören bära skyddssutrustning samt skyddskor under hela monteringsarbetet även inomhus. Därför är det viktigt att skydda golv.

Vid eventuell avbokning av inbärning och montering: Avbokning måste göras senast 24 timmar före leverans av försändelsen.

Om leveransen/monteringen inte går att utföras på grund av faktorer utanför säljarens kontroll, såsom hinder i lägenheten, beställning avbokats för sent eller kunden inte är närvarande vid den överenskomna tidpunkten, kan återbetalning av leverans-/monteringskostnaderna inte göras. Om ingen är närvarande på monteringsplatsen vid den överenskomna tidpunkten betraktas monteringsarbetet som avbokat av kunden efter tidsfristen.

Sportics ansvarar inte för direkta eller indirekta skador som orsakats av en tredje part ("transportör") i samband med leveransen.

Försändelser med stor volym eller vikt eftersträvas i regel att levereras så nära ytterdörr eller port som möjligt. Inbärning eller montering ingår inte i leveransen utan är en tilläggstjänst. Kunden ansvarar för att gården har tillräckligt utrymme för ett stort transportfordon. Om leverans inte kan utföras i omedelbar närhet av ytterdörr på grund av utrymmesbrist, väderförhållanden, vägkondition eller andra hinder lämnas försändelsen på närmaste möjliga plats. Efter leverans av beställning övergår ansvaret för skador till kunden.

7. Försenad leverans

Om leveransen försenas utöver den genomsnittliga leveranstiden, strävar vi efter att informera dig omedelbart. Ifall förseningen orsakas av en tredje part ("transportör") får vi inte alltid information om detta. Du kan också kontakta leverantörens kundtjänst direkt.

Om ordern innehåller flera produkter kan leverans av enskilda produkter ske vid olika tidpunkter beroende på produktens tillgänglighet. Vi försöker alltid att ange tillgänglighet på produktinformationen så noggrant som möjligt enligt den kunskap som finns vid varje given tidpunkt.

Om ordern innehåller förbeställda produkter levereras de enligt beräknad tillgänglighet som angetts på produktinformationen och eventuellt som separat leverans. Den angivna tillgänglighetstiden för förbeställda produkter är beräknad tid och kan ändras alltefter forsling av frakttrafiken. Ifall det uppstår betydande förändringar i beräknad leveranstid strävar vi naturligtvis alltid att meddela kunden snarast möjligt.

Vi ansvarar inte för förseningar eller förlust av order som orsakas av oförutsedd och oöverstiglig force majeure från tredje part. Vi tar heller inte ansvaret för skador eller fel som orsakas av en tredje part.

8. Rätt till retur

Kunden har ångerrätt och returrätt enligt konsumentköplagen. Returrätt gäller endast produkter. Returrätt gäller inte montering och andra tilläggstjänster.

Returrätt och ångerrätt gäller i 60 dagar efter mottagandet av produkten.

Meddelande om retur skall utan dröjsmål skickas till Sportics kundtjänst. Därtill skall returblanketten ifyllas och bifogas i returförsändelsen. Utan ifylld returblankett kan återbetalning inte göras.

Du kan avboka din beställning helt eller delvist eller byta mot en annan storlek. Returnering och ombyte är kostnadsfritt.

Returnerade produkter måste vara oförändrade och oskadade när det gäller återförsäljningsvärdet. Sportics har rätt till ersättning om produkten har använts på ett sätt som minskar dess återförsäljningsvärde eller om förpackningen eller dess innehåll har använts eller skadats. Kunden ansvarar för att produkterna packas noggrannt och på samma sätt som de togs emot i försändelsen.

Ångerrätt finns om dessa krav uppfylls:

    1. Produkt skall returneras inom 60 dagar från mottagandet.
    2. Produkt skall vara lika bra som ny eller i minst samma skick som vid mottagandet.
    3. Produkt får inte vara använd på ett sätt som minskar dess återförsäljningsvärde.
    4. Produkt skall vara förpackad och returneras i samma skick som när den mottogs.
    5. Produktens försäljningsförpackning skall vara oskadad och oförändrad.
    6. Förpackningsmaterial och innehåll skall vara oskadade och oanvända.
    7. Produkt och dess förpackning får inte ha klistermärken, tejp, etiketter påfästade eller ha andra märken/teckningar eller något som minskar återförsäljningsvärdet.
    8. Hygienprodukter och förseglade produkter kan inte återsändas.
    9. Produkt som monterats kan inte återsändas utan produkten skall vara packad i sin ursprungliga försäljningsförpackning.

Vi tar inte emot försändelser som inte levererats direkt till vårt lager. Vi tar heller inte emot försändelser som skickats mot postförskott.

Vi ansvarar inte för eventuella indirekta kostnader av returförsändelse. Avtalskod på returblankett berättigar till kostnadsfri returleverans enligt angett leveranssätt. För retur av godsleverans är det Sportics som beställer upphämtning av returförsändelsen.

Sportics gör återbetalning via Klarna inom 30 dagar efter mottagning av kundens returförsändelse. Återbetalning görs om alla returprodukter överensstämmer med returvillkoren.

Mer information om returer.

9. Reklamationer

Försändelsen bör alltid kontrolleras snarast möjligt efter mottagandet. Om man märker defekter eller fel i leveransen eller synliga skador på produkten och/eller förpackningen skall Sportics kundtjänst meddelas om detta omgående.

Leveransfel

Om din leverans har brister, vänligen meddela vår kundtjänst så att vi kan skicka de saknade artiklarna snarast möjligt. Observera dock att Sportics även skickar produkter i separata försändelser beroende på produktens tillgänglighet och avgångslager. Om din order innehåller en förbeställd produkt kommer den att skickas enligt angiven och beräknad tillgänglighetstid. Ifall någon produkt finns på ett satellitlager, skickas den därifrån som separat leverans och i dessa fall anges "leverans från ett mellanlager" på produktinformationen.

Skador på förpackning

Om det finns synliga skador på försäljningsförpackningen eller produkten när leveransen tas emot, skall ett klagomål göras omedelbart till transportörens chaufför och till Sportics kundtjänst. Bifoga meddelandet med en detaljerad förklaring av ärendet och gärna bilder på den skadade produkten eller förpackningen.

Tillverkningsfel

Om produkten har tillverkningsfel har du rätt att få en ny eller likvärdig produkt om den ursprungliga produkten inte finns i lager. Som en allmän regel kräver vi att den defekta produkten returneras till vårt lager för vidare behandling.

10. Underhåll av utrustning

Sportics erbjuder garanti på 1-3 år på träningsmaskiner, beroende på tillverkare, varumärke och modell. Garantitid anges på produktinformationen. I regel utgår vi från underhåll och reparering av produkter över 1000 kr eller större än ett postpaket.

Garantin förutsätter att produkten använts enligt tillverkarens anvisningar och rekommendationer.

Garantin för utrustning eller varor är ogiltig om de använts på sätt som de inte är avsedda för. Till exempel när en träningsmaskin för hemmaträning används på ett kommersiellt gym gäller inte garantin längre. Garantin gäller heller inte om produkten modifierats eller ändrats.

Om träningsutrustningen slutar fungera eller fungerar inte som den ska under garantitiden kommer den i första hand att underhållas eller repareras, antingen på plats eller på Sportics  servicecenter. Kunden skall meddela Sportics om felet omgående när felet upptäcks eller borde ha upptäckts.

11. Situation vid tvist

Säljare och kund skall i första hand försöka lösa eventuella tvister genom förhandling. Konsumenten kan dock även kontakta konsumentrådgivning för hjälp. Alla tvister löses i enlighet med Sveriges lag.

12. Övrigt

Sportics förbehåller sig rätten att ändra dessa leveransvillkor. Kunden väntas läsa och vara medveten om leveransvillkoren innan hen lägger en beställning.

Alla kunduppgifter på Sportics behandlas strikt konfidentiellt. Vi delar aldrig ut kundinformation till tredje part.