Filtrera

Stäng

Filtrera

Pris

Varumärke

Hylsdiameter

Lager

Greppmarkeringar

Vikt

Sort by

Stäng
Sida
per sida

Products visible 1-20 of 71

Products visible 1-20 of 71

Sort by

Stäng
Sida
per sida

Products visible 1-20 of 71

Products visible 1-20 of 71


Allmänt om skivstänger och viktskivor

Finns nog inte en mera effektiv och hållbar utrustning för styrketräning än en rejäl träningsstång och set av viktplattor? Flesta av oss har kanske bekantat sig med dessa basredskap på gym och idrottsanläggningar. En viktstång är en lång metallstång som kan utrustas med viktskivor på båda ändor. Träning med skivstång och vikter är inte bara för kroppsbyggare, tyngdlyftare eller tävlingsidrottare, utan för alla som vill träna hårt och mångsidigt. Med viktset kan du göra nästan vilken typ av muskulär styrketräning som helst. När man kör stora dynamiska övningar med vikter krävs full kroppskoordination och muskelsamarbete, vilket gör viktstångsträning både utvecklande och utmanande. Muskelmassa och styrka byggs upp snabbt med endast en träningsstång och några viktplattor. Är du redo för att lyfta skrot och bli stark?

Bygg styrka och muskler med fria vikter

Liksom hantlar och kettlebells är viktstänger och vikstkivor fria vikter. Rörelseomfången är inte begränsade och övningarna påminner ofta vardagliga situationer. Största skillnad  jämfört med hantel är att stång hålls med två händer och kan belastas med större vikt. Viktstång lämpar sig speciellt för övningar som knäböj, marklyft, rodd samt lyft och stöt där stor kroppskontroll behövs. Mes viktstång kan man också köra isolerade övningar som biceps, bänkpress och hip thrusters.

Viktskiva är ett effektivt träningsredskap även utan stång. Träning med en tung viktplatta aktiverar bålmuskulatur effektivt till exempel när den hålls uppe med raka armar och kör  utfallssteg samtidigt. Lättare viktskivor, speciellt om utrustade med handgrepp, fungerar perfekt som hantlar.

Träning med viktset utvecklar styrka och muskler i hela kroppen. Dessutom förbättras balans, uthållighet och kroppshållning samtidigt som andningsorganen och ämnesomsättningen får er rejäl utmaning.

Hur väljer man träningsstång och viktplattor hem?

Det finns olika träningsstänger att välja bland. Den vanligaste är en så kallad internationell eller olympisk viktstång som väger antingen 15 eller 20 kg utan vikter och är 200-220 cm lång. Stången förses med vikstkivor som har 50-51 mm:s håldiameter och tål belastning på 140 - 680 kg, beroende på modell. Olympiska stänger är mycket slitstarka, har räfflade grepp för säkra styrkepass och bra bussningar för smidigt rullande. I utbudet finns olympiska stänger från hemmaträning till tävlingskvalitet att välja bland. Ifall du tänker skaffa en rejäl internationell stång, utgå från hur stora vikter du kommer att träna med.

Det finns också lättare och kortare träningsstänger avsedda för viktskivor med 25-30 mm:s håldiameter. Kolla alltid att träningsstång du väljer går ihop med eventuella träningsbänkar och viktskivor du redan har hemma.

Curlstång eller z-stång är en kortare stång med zickzackmönster på omkring 7-10kg. Med curlstång utför man övningar för biceps och triceps mera handledsvänligt och ergnomiskt.

Viktskivor finns från 1,25 till 25 kg. De kan vara utrustade med behändiga handgrepp vilket lättar hantering och möjliggör användning som hantlar. Dimensionerna kan variera så att alla vikter har olika diameter. Så kallade bumper plates som är populära i crossfit har alltid samma diameter. Tänk på materialet när du väljer vikter. Gummibelagda plattor kommer tydligen att lukta gummi även hemma. Plattor i gjutjärn kan skada dina parkettgolv. PU är ett slitstarkt, luktfritt och högkvalitativt material. Om du kör mycket crossfit och frivändningar med viktstång, är bumper plates kanske ditt val eftersom de tål att släppas i marken. Vilka viktskivor du än väljer, se till att du har tillräckligt med dem för progressiv träning när muskelstyrkan växer.

För träningsstången behövs därtill lås så att vikterna inte faller av under passen. Golvskydd är också bra att ha för skydd av parketter och dämpning av ljud. Därtill kanske en ställning för stång och viktskivor samt en skivstångsskydd som ger bekvämhet för axlar, nacke och bäcken under knäböj, utfall och hip thrusters?