Filtrera

Stäng

Filtrera

Pris

Varumärke

Tjocklek

Längd

Hål för upphängning

Sort by

Stäng
Sida
per sida

Products visible 1-20 of 46

Products visible 1-20 of 46

Sort by

Stäng
Sida
per sida

Products visible 1-20 of 46

Products visible 1-20 of 46


Allmänt om träningsmattor

Träningsmatta kan sägas vara en grundläggande utrustning som rekommenderas alla tränare, oavsett gren och träningsnivå. En träningsmatta ger skydd, grepp och bekvämhet. Ett hyfsigt underlag skyddar både golvet och tränaren mot skador och möjligör effektiv träning, vare sig det är pilates, yoga, tuff kroppsviktsträning eller ett lungt återhämtande pass.

En bra träningsmatta erbjuder bekvämhet och skyddar kroppsdelar som är i kontakt med golvet. En halkfri och bekväm matta försäkrar att du kan lungt och effektivt fokusera på din träning och inte oroa dig för glidning och eventuella skador.

Träningsunderlag för olika behov

Det finns olika typer av träningsmattor och gymmattor på marknaden. Först av allt är det värt att tänka på till vilket ändamål mattan kommer att användas för. Används mattan som golvskydd för stora och tunga träningsmaskiner, hemmagym och fria vikter, eller behöver man en rullbar träningsmatta för bekvämhet och effektivitet under passen?

För allsidig, sporadisk hemmaträning fungerar en universell träningmatta bra. Den är lätt att stuva undan efter stretching eller packa med till stugan. För högintensiv träning väljer man en tjockare matta. Slitstarka och styvare träningsmattor finns vanligtvis på gym, men du kan också skaffa en till ditt hemmagym om du inte behöver flytta den från plats till plats. Träningsmattorna är vanligtvis 1-1,5 cm tjocka och 140 -170 cm långa.

Ifall du kör mycket balansträning och yoga är det värt att satsa på en tunnare matta. Med en mjuk och tjock matta förlorar man lätt markkänslan eftersom fötterna sjunker in i materialet. Tunna träningsmattor och yogamattor är däremot stabilare och försäkrar bra grepp och golvkänsla även under svettiga och långa yogaövningar. Yogamattor är vanligtvis 0,3-0,6 cm tjocka och 170-180 cm långa. Ett fuktabsorberande och oelastiskt material är det bästa valet för yoga.

Gymgolv och skyddsmattor finns för att skydda golv mot märken och slitage under tunga hemmagym och träningsmaskiner. En bra idé är att välja skyddsmatta med relativt styvt material för bästa möjliga skydd. Skyddsmattor finns i olika storlekar och tjockhet.

Hur väljer jag träningsmatta?

Förutom din sportsgren eller träningsrutiner är det slutligen en smaksak hurdan träningsmatta du väljer. Det viktigaste är att du gillar att träna på den. För dem som är allergiska mot latex är det viktigt att välja en matta i PVC (vinyl) eller NBR (nitrilgummi) och utelämna mattor i naturgummi eller latex.

Ifall du kommer att ta med din matta till gruppträning på anläggningar bör du kanske se till att den ryms i träningsväskan eller fodral innegår. Egen matta är alltid en bra idé eftersom man då försäkrar hygien.

För att ha glädje av sin träningmatta så länge som möjligt är det värt att rengöra den speciellt efter svettiga pass. Innan svettet torkat kan man duscha mattan samtidigt som man själv tar en dusch. Undvik starka rengöringsmedel och låt mattan alltid torka grundligt före rullning eller nästa träningspass.