Filtrera

Stäng

Filtrera

Pris

Varumärke

Sort by

Stäng
Sida
per sida

Products visible 1-20 of 35

Products visible 1-20 of 35

Sort by

Stäng
Sida
per sida

Products visible 1-20 of 35

Products visible 1-20 of 35


Motståndsband för allsidig träning

Ett elastiskt motståndsband är ett utmärkt träningsredskap för alla träningsnivåer tack vare sin mångsidighet. Med ett enkelt träningsband kan du träna styrka, rörlighet, kroppskontroll, motorik och uthållighet var som helst. Träningsband lämpar sig också för uppvärmning och rehabilitering. Träning med gummiband stimulerar muskler på ett annat sätt än traditionell gymträning. Under gummibandsträning aktiveras muskeln igenom hela rörelsen.

Motståndsband tar inte mycket rum i väskan så de är lätta att ta med sig på resa eller till gymmet.

Träningsband eller fria vikter

Jämfört med friviktsträning, alltså träning med fria vikter, hantlar och kettlebells, aktiveras musklerna under gummibandsträning konstant under hela rörelseomfånget, det vill säga både koncentriska och excentriska delen av rörelsen. Träning med gummiband är ett utmärkt sätt att variera sin träning så att den innehåller samtidig muskelaktivering i både koncentrisk och excentrisk muskelarbete, något som många motionärer tyvärr ofta glömmer eller förbiser.

Bästa redskapet för återhämtning, kroppsviktspass och chin-ups 

På marknaden finns många olika typer av träningsband och för olika träningsområden. Det mest traditionella motståndsbandet är platt och har två ändar. Det lämpar sig för ett stort antal övningar och finns i olika motståndsnivåer. Dessa används ofta inom fysioterapi och rehabilitering och kostar inte mycket. På marknaden finns även separata handtag och dörrfästningar till denna typ så att man slipper knyta fast det på olika ställen.

En annan mycket populär version av träningsband är motståndsband med handtag där gummit är rundat tubmaterial.

Miniband är ett litet, platt gummiband format som en loop och dessa blev otroligt populära några år sedan. Miniband är speciellt konstruerade för funktionell träning med lår och rumpa i fokus och finns i olika motståndsnivåer. Miniband finns förutom i gummi även i textil.

Också format som en loop men betydligt kraftigare, längre och större är powerband eller styrkeband. Det kan användas till många träningsmetoder och finns i olika motstånd. Med hjälp av styrkeband kommer man till exempel igång med utmanande kroppviktsövningar som chin-ups. Powerbandet är det bästa gummibandet till tyngre styrketräning men det passar utmärkt också till rehabilitering, snabbhetsträning eller stretching. I utbudet finns även en kortare version av styrkeband, Power Mini Band.

Vilket träningsband behöver jag?

En bra idé är att tänka på syftet med din gummibandsträning. Är det återhämtning, rörelseträning eller styrkepass du behöver träningsband till? Oftast behöver man olika typer av träningsband för olika pass och muskelgrupper.

Välj ett lätt och medelstarkt motståndsband till uppvärmning, återhämtning och rörelseträning. Med eller utan handtag, du väljer själv. Kanske också ett miniband för lår och rumpa? Ju mer motstånd du behöver, desto tjockare ska gummibandet vara.

Kör du styrketräning och kroppviktsträning är ditt val kanske styrkeband. Med ett lättare powerband gör du uppvärmande övningar och ett starkare kan användas till exempel hip thrusters och räckhävningar. När du använder styrkeband som hjälpmedel i chin-ups, tänk på att ju tjockare gummi, desto mer hjälp får du.

Med olika träningsband och motstånd i din träningsutrustning kan du vara säker på att du kommer igång med din träning och får resultat!